Informatie Montessori middenbouw 2020-2021
Regels in
de klas en op school:
-
Zijn er bijzonderheden t.a.v. uw
kind? Heeft hij of zij een afspraak bij de huisarts of is er iets wat u
wilt bespreken? Wij stellen het op prijs als u een briefje geeft, in plaats
van het aan de deur te vertellen. U kunt ook een afspraak maken na 14.45
uur (wanneer de coronamaatregelen dit toestaan).
-
De deur gaat om 8.15 uur open.
Wij verwachten de kinderen uiterlijk om 8.25 uur binnen zodat zij om 8.30
uur allemaal aan het werk zijn en de leidsters kunnen beginnen met lesjes geven
en rondes lopen. Te laat komen wordt geregistreerd en bij veelvuldige registratie
zult u voor een gesprek worden uitgenodigd.
-
U bent van harte welkom een
kijkje te nemen in de klas na 14.45 uur, mits er geen gesprekken zijn
(wanneer de coronamaatregelen dit toestaan).
-
We hebben liever niet dat uw kind
een mobiele telefoon meeneemt naar school. Als het toch noodzakelijk is, dan
wordt deze gedurende de dag door de leidster bewaard. Wij dragen hiervoor
geen verantwoordelijkheid.
-
Sieraden kunnen gemakkelijk zoekraken;
de school is daarvoor niet aansprakelijk. Houd rekening met het dragen van
sieraden op de dagen dat uw kind gymt.
-
Kinderen mogen geen speelgoed
meenemen naar school, alleen op de afgesproken dagen. Ook dan dragen wij
hiervoor geen verantwoordelijkheid.
-
Wij vinden het fijn om goed
contact met de ouders te hebben. Dus mocht u vragen of problemen hebben;
bespreek deze met ons.
Eten en
drinken:
-
Er zijn twee eetmomenten op een
dag. In de ochtend eten de kinderen een tussendoortje en drinken zij daar
wat bij. Tussen de middag eten wij brood en ook daar wordt iets bij
gedronken. In verband met overvolle vuilnisbakken gaan lege pakjes weer
mee naar huis.
-
Wilt u pakjes, koekjes, bekers en
bakjes voorzien van de naam van uw kind?
-
Elke maandag en woensdag is het
fruitdag. Elke dag fruit en of groente eten is natuurlijk nog veel beter!
-
Frisdrank met prik niet
toegestaan op school.
Gym:
-
Gymkleding bestaat uit een broek
en T-shirt of een gympakje (geen rokjes) en schoentjes om kwetsuren te
voorkomen.
-
Douchen na de gymles is
verplicht. Als uw kind niet mag douchen, dan ontvangen wij graag een
briefje. Uw kind dient zich dan wel op te frissen met een washandje.
-
Om glijpartijen te voorkomen; geef
uw kind geen zeep en/of shampoo mee.
-
In de middenbouw is deodorant nog
niet nodig. Mocht dit vanwege medische redenen toch gewenst zijn dan graag
een roller en uiteraard in overleg met de leerkracht.
Verjaardagen:(zodra
de coronamaatregelen dit weer toestaan)
-
Overleg van tevoren even met de
leidster op welke dag de verjaardag van uw kind gevierd kan worden. Dat
kan teleurstelling voorkomen.
-
De kinderen gaan kort de klassen
rond. Er zijn ongeveer 15 leidsters op school.
-
Een kleine (liefst gezonde)
traktatie is genoeg. Snoepzakken zijn niet toegestaan.
Om 14.45 uur:
-
De kinderen worden ’s middags
naar buiten gebracht. Wilt u alstublieft buiten wachten?
-
Om 14.45 uur zijn de kinderen
vrij. Wilt u er dan ook zijn? De leidsters hebben nog veel taken te
volbrengen als de kinderen naar huis zijn.
Verlof en
afmelden:
-
Wilt u uw kind telefonisch
afmelden (079-3431733) of via het mailadres absentie.trinoom@opoz.nl
tussen 8.00 en 8.30 uur.
-
Buitengewoon verlof dient u apart
aan te vragen. U kunt hiervoor een formulier halen bij de directie.
Schoenen:
(zodra de coronamaatregelen dit weer toestaan)
In de
middenbouw dragen de kinderen geen buitenschoenen. De kinderen dragen gymschoentjes,
sloffen, slippers of zgn. crocs. Door deze maatregel blijft de klas schoner en
ook de kleedjes en werkjes blijven netter.
Montessori
antropologie
Een gevleugelde uitspraak van Maria Montessori (1870-1952) is ‘vrijheid
in gebondenheid’. De montessorimethode is een combinatie van vrijheid en
discipline. Het houdt in dat de kinderen een aanbod krijgen aan taken en
materiaal (op de basisschool bijv. rekenwerk, taalwerk, kosmisch werk). Een
aantal van deze taken moeten alle kinderen doen, het hoort bij doelen die landelijk
behaald moeten worden. Een aantal taken is een keuze die het kind maakt vanuit
persoonlijke belangstelling. Wij gaan ervan uit dat een kind nieuwsgierig is en
vanuit zichzelf gemotiveerd is om te leren. In welk onderwerp de leergierigheid
aanwezig is, verschilt per kind en verandert gedurende de ontwikkeling. Dit
houdt in dat een kind kortere of langere tijd ontvankelijk is voor bepaalde
onderwerpen.
Er wordt in de klas niet altijd met zijn allen geluisterd naar de leidster
die vertelt, maar de kinderen werken alleen of in een groepje aan activiteiten
onder toezicht van de leidster. Er zijn dan ook nauwelijks boeken die de hele
klas tegelijkertijd gebruikt en de kinderen hebben ieder een eigen niveau en
tempo in de verschillende vakken.
Bij de gegeven vrijheid horen bepaalde afspraken, bijvoorbeeld hoe je
met het materiaal omgaat. Als een kind niet goed (genoeg) met die vrijheid
omgaat wordt hij bijgestuurd en gestimuleerd door de leidster. De taak van de
leidster is voornamelijk inwijdend (het geven van lesjes) en evaluerend (heeft
het kind de stof begrepen). Dit heeft een positief effect op het
verantwoordelijkheidsgevoel van het kind. Discipline groeit dan van binnenuit
in plaats van (of naast) buitenaf. Als het noodzakelijk is, zal de leidster
ingrijpen.
Een bekende uitspraak van Maria Montessori is "Help mij het zelf
te doen" en dat vat eigenlijk de kern van de methode ook goed samen. Men
helpt het kind de goede keuzes op een verantwoordelijke manier te maken.
Als ouder kunt u daarin ook bijdragen. Het past bij de montessoriopvoeding
als de kinderen zelf hun jas ophangen en tassen, eten en drinken opruimen. Met
andere woorden, laat het kind verantwoordelijk zijn voor wat het aankan.