Informatie Montessori bovenbouw 2020-2021
We hebben
voor u een aantal algemene zaken op een rijtje gezet. Het is belangrijk dat u
deze informatie goed doorleest. Zaken die in algemene zin in de klas en op
school spelen, worden ook met de kinderen in de klas besproken. Op deze manier
weet iedereen hetzelfde en dat is fijn.
Bovenbouw
Materialen
Alle materialen die nodig zijn, krijgen de kinderen van
school, met uitzondering van een etui en een agenda. Extra gummen, pennen en
notitieboekjes zijn niet nodig en zijn niet wenselijk.
De kinderen wordt geleerd het huiswerk en
andere activiteiten in hun agenda te noteren.
Huiswerk
De kinderen krijgen regelmatig huiswerk mee,
onder andere topografie, het oefenen van de tafels en het voorbereiden van de boekbespreking.
Boekbespreking
In de bovenbouw houden de kinderen een
boekbespreking. De planning van de boekbesprekingen is verdeeld over het hele
schooljaar. De boekbespreking wordt thuis voorbereid. De kinderen krijgen een
brief mee naar huis waarop alle informatie staat. Op deze brief staat ook de
datum van de boekbespreking. Het boek moet vooraf goedgekeurd worden door de
leidster.
Regels in
de klas en op school
De kinderen
horen op tijd op school te komen. De deur gaat om 8.15 uur open. Om 8.30 uur
moet iedereen aan het werk zijn. Het kan voorkomen dat uw zoon/dochter een keer
te laat is. Wij vragen altijd naar een reden. Mocht het zijn dat het te laat
komen frequent voorkomt, dan gaan wij met u en uw kind in gesprek om te zorgen
dat het in de toekomst beter gaat.
Heeft uw
zoon/dochter een afspraak bij een arts, dan vernemen wij dat graag door middel
van een briefje dat u aan uw zoon/dochter meegeeft of een tijdig mailtje.
In de klas is
een doos aanwezig waar gedurende de dag mobiele telefoons en sleutels in worden
bewaard. Wij dragen hiervoor geen verantwoordelijkheid.
Sieraden
kunnen gemakkelijk zoekraken; de school is daarvoor niet aansprakelijk. Houd
rekening met het dragen van sieraden op de dagen dat uw kind gymt.
Wij vinden
het fijn om goed contact met de ouders te hebben. Dus mocht u vragen hebben of
iets willen bespreken, dan maken wij graag een afspraak met u.
Eten en
drinken
Elke dag, met
uitzondering van woensdag, zijn er twee eetmomenten. In de ochtend eten de
kinderen een tussendoortje en drinken zij daar wat bij. Tussen de middag wordt
de lunch genuttigd en ook daar wordt iets bij gedronken. In verband met
overvolle vuilnisbakken gaan lege pakjes weer mee naar huis.
Gym
De kinderen
gymmen in een T-shirt en een gymbroekje. Het dragen van gymschoenen raden wij
sterk aan om kwetsuren te voorkomen. Na de gymles is er gelegenheid om te
douchen. De kinderen moeten zich sowieso opfrissen met water na zo’n
inspannende les. Het gebruik van roldeodorant is toegestaan.
Verlof en afmelden
Als u uw kind
wilt ziekmelden, dan kan dat telefonisch of door een mail te sturen naar absentie.trinoom@opoz.nl. We willen dat graag voor 8.30 uur
weten.
Buitengewoon
verlof dient u aan te vragen middels een formulier. Dit is in de gang bij de
directiekamer te vinden. Na het indienen van de aanvraag beslist de directie of
de aanvraag gehonoreerd wordt.
Montessori
antropologie
Een gevleugelde uitspraak van Maria Montessori (1870-1952) is ‘vrijheid
in gebondenheid’. De montessorimethode is een combinatie van vrijheid en
discipline. Het houdt in dat de kinderen een aanbod krijgen aan taken en
materiaal (op de basisschool bijv. rekenwerk, taalwerk, kosmisch werk). Een
aantal van deze taken moeten alle kinderen doen, het hoort bij doelen die landelijk
behaald moeten worden. Een aantal taken is een keuze die het kind maakt vanuit
persoonlijke belangstelling. Wij gaan ervan uit dat een kind nieuwsgierig is en
vanuit zichzelf gemotiveerd is om te leren. In welk onderwerp de leergierigheid
aanwezig is, verschilt per kind en verandert gedurende de ontwikkeling. Dit
houdt in dat een kind kortere of langere tijd ontvankelijk is voor bepaalde
onderwerpen.
Er wordt in de klas meestal met zijn allen geluisterd naar de leidster
die een les geeft. De kinderen werken alleen of in een groepje aan activiteiten
onder toezicht van de leidster. Er zijn dan ook nauwelijks boeken die de hele
klas tegelijkertijd gebruikt. De kinderen hebben ieder een eigen niveau en
tempo in de verschillende vakken.
Bij de gegeven vrijheid horen bepaalde afspraken, bijvoorbeeld hoe je
met het materiaal omgaat. Als een kind niet goed (genoeg) met die vrijheid
omgaat, wordt het bijgestuurd en gestimuleerd door de leidster verantwoordelijk
te zijn voor de gegeven vrijheid. De taak van de leidster is voornamelijk
inwijdend (het geven van lesjes) en evaluerend (heeft het kind de stof
begrepen). Dit heeft een positief effect op het verantwoordelijkheidsgevoel van
het kind. Discipline groeit dan van binnenuit in plaats van (of naast)
buitenaf. Als het noodzakelijk is, zal de leidster ingrijpen.
Een bekende uitspraak van Maria Montessori is "Help mij het zelf
te doen" en dat vat eigenlijk de kern van de methode goed samen. Men helpt
het kind de goede keuzes op een verantwoordelijke manier te maken.
U als Montessori-ouder
Als ouder kunt u daarin ook bijdragen. Het past bij de montessoriopvoeding
als de kinderen zelf hun jas ophangen, tas ophangen en contact heeft met de
leidster bij het binnengaan. Met andere woorden, laat het kind verantwoordelijk
zijn voor wat het al aankan.